Älykalusteiden tarina

Toni Parikka perusti Murea Oy:n 2004 valmistamaan kaiuttimia, mutta vuosien myötä yrityksestä kehittyi innovatiivinen audiovisuaalisten ratkaisujen toimittaja. Murea kaiuttimia päätyi merkittäviin kohteisiin, kuten Eduskuntataloon.

Myös Artome sai lähtölaukauksensa kaiuttimista. Kesällä 2013 Toni sai mielenkiintoisen toimeksiannon, jossa asiakas halusi huonekaluun sisäänrakennetun ja piilotetun äänentoistojärjestelmän ja kaiuttimet. Parikka tiesi tehtävän olevan mahdoton äänenlaadun kärsimättä – vaadittaisiin täysin uudelleen suunniteltu, akustiikan huomioiva huonekalu. Ajatus jäi kuitenkin itämään.

Televisioiden ruudut kasvoivat ja ohenivat, mutta laadukkaalle äänentoistolle ei jäänyt fyysistä tilaa. Kaikki kehitys keskittyi isoon ja terävään kuvaan ja ääni oli unohdettu, vaikka se on Parikan mukaan vähintään puolet elämyksestä.

Parikka päätti tarttua haasteeseen ja toteutti asiakkaan toiveen kalustekaiuttimesta. Onnistuneen projektin myötä Parikka sai idean tuotteesta, jolla ihmiset nauttisivat autenttisesta musiikki- ja elokuvaelämyksestä ilman johtoja, elektroniikkaa ja kaukosäätimiä. Syntyi Artome Cinema – Hidden Experience.

HUONEKALU WIKIPEDIASSA?

Vaikka Parikka oli vuosia valmistanut kaiuttimia, oli huonekalut ja siihen liittyvä liiketoiminta täysin vierasta. Vanhasta kotikaupungista Heinolasta löytyi oikea paikka ja kalustealan osaaminen Artomen toiminnalle – vanhasta hienopuuseppien tehtaasta.

Vaikka puitteet olivat kunnossa, varsinainen ymmärrys kalusteisiin alkoi ihan alusta. ”Kirjoitin Wikipediaan sanan ”huonekalu” ja sain sieltä vastauksen – Huonekalu tekee huoneesta käyttökelpoisen”. Parikka kertoo. Pohdittuaan lausetta Parikka ajatteli, että lause pitää määrittää uudelleen – teknologia on läsnä joka paikassa ja usein tilan toimivuus vaatii tekniikkaa huonekalujen lisäksi. ”Älykaluste tekee huoneesta käyttökelpoisen” -lausahdus toimii paljon paremmin muun muassa työ- ja oppimisympäristöissä. Parikka jatkaa.

PALUU PIIRTOHEITTIMIIN

Elämyksellisyys oli tullut tärkeäksi osaksi kokouksia, esittämistä ja oppimista – haluttiin suurta kuvaa ja laadukasta ääntä sekä helppokäyttöisyyttä. Piirtoheittimistä oltiin siirrytty kiinteään tekniikkaan, jossa projektorit ja kaiuttimet toivat halutun elämyksen, mutta samalla määrittivät vuosiksi eteenpäin kuinka tilaa käytetään.

Kun Parikka oli toteuttamassa 2013 ison yhtenäiskoulun esitystekniikkaa, hän ihmetteli, miksi kaikki asennetaan kiinteäksi. ”Kun alussa päätetään tehdä esitystekniikka kiinteäksi, vaikuttaa se kaikkien työhön projektissa, – arkkitehti joutuu suunnittelemaan aina saman mallisia tiloja ja putkiasentaja joutuu väistelemään projektoria tai kaiutinta.” Parikka kuvaa.

Piti siis kehittää tuote, joka olisi yhtä helppo siirtää ja käyttää kuin piirtoheitin, mutta pitäisi saada samanlainen elämys kuin perinteisellä kiinteällä tekniikalla. Lisäksi johtojen ja laitteiden määrä tulisi minimoida, jotta tuote olisi mahdollisimman luotettava. Parikka selvitti asiaa, mutta totesi ettei teknologia ollut vielä valmis.

Keväällä 2017 Parikka sai taas mielenkiintoisen toimeksiannon, jossa kalusteeseen integroitiin projektori ja äänentoisto. Projektissa hän havaitsi, että projektoriteknologia oli kehittynyt valtavasti muutaman vuoden aikana – laserteknologia oli tullut markkinoille. Nyt maailma oli valmis palaamaan piirtoheittimien käytettävyyteen ja siirrettävyyteen. Syntyi Artome Movea.